Prohledat tento blog

pátek 13. března 2009

Prezidentská svodka

Televize Nova si pozvala zase po roce Václava Klause. Včera od deseti večer, před Černým deštěm Ridleyho Scotta, jste tak mohli strávit něco přes půl hodiny s prezidentem bojujícím s chřipkou a vesměs s úsměvem čelícím nepříliš záludným otázkám moderátorky Markéty Fialové.

V pořadu nazvaném Rok Václava Klause přišla řeč na plno zajímavých věcí, pro mne ale asi největší zajímavostí bylo zjištění, že prezident neznal některé z (dobře připravených) ukázek, na které měl reagovat. Vedle záznamu bouřlivé reakce europoslanců na jeho bruselský projev (jehož text najdete mimochodem třeba zde) Václav Klaus přiznal, že předtím neviděl ani své slavné účinkování ve francouzské verzi Gumáků!

Kadopádně se nijak neurazil: lehce ho pobavilo - a jak správně poznamenal, je v tomto ohledu všechno v pořádku, protože (na rozdíl od Entropy Davida Černého) se tu nekonají šprťouchlata v rámci nějaké státní objednávky). (I když třeba já by si na Entropu docela ráda připlatila, ale chápu, že řada jiných občanů může být jiného názoru.)

Zaujalo mne, že Václav Klaus tenhle díl Gumíků neznal - představovala jsem si, že na Hradě existuje dokonalá mediální svodka... Ale spíš ho prostě tahle epizodka nezajímá natolik, aby se jí podrobněji zabýval.

Když jsem se dívala na svižnou satirickou momentku z gumácké večeře evropských státníků, zaměřenou ostatně spíš proti Sarkozymu než proti Klausovi, zalitovala jsem, že vychcípala česká mutace Gumáků (zanikla po rozchodu Novy s CME). Ono to ostatně nebylo nic moc (pokud jde o Václava Klause, viz třeba zde).

České politické satiře se obecně vůbec nedaří, protože nejspíš nikdo nechce nikoho urazit. Výjimku pro mne představuje Zelený Raoul v Reflexu, který je zároveň důkazem, že taková satira nutně nemusí být populisticky levicová. Francouzská verze Gumáků, nazvaná Les Guignols de l'info, taková prý je - a bývá kritizována za své levičácké a protiamerické ladění. A mimochodem původní britský pořad razil v letech 1984-96 podobný trend: jeho existence byla zřejmě do značné míry závislá na kritice období vlády Margaret Thatcherové a po jejím odchodu jaksi ztratil téma.






Žádné komentáře:

Okomentovat