Prohledat tento blog

úterý 17. dubna 2012

Aardman Aminations a Piráti

Pirátský kapitán soudí, že na jeho
řemesle jsou nejlepší žranice
Britské studio Aardman se pokouší překlenout propast, která stále zlověstněji zeje mezi její erbovní ruční animací a mainstreamovým digitálním trendem. Od krysí komedie Spláchnutej, která byla v roce 2006 prvním a hned masivním ústupkem z letitých plastelínových pozic, se nyní Aardmani přes 3D komedii Velká vánoční jízda vrátili ke svým vlastním zdrojům a součástem, které opustili po Kletbě Králíkodlaka. (Pokud vás tohle téma zajímá trochu podrobněji, můj text o aardmanovském sebehledání najdete tady). Stejně jako Velká vánoční jízda (jejíž  recenzi najdete tady blogu zde) jsou sice Piráti realizováni stereoskopicky, jeden z otců zakladatelů studia a režisér Slepičího úletu Peter Lord se ovšem vrátil ke staré dobré metodě stop-motion animace loutkových objektů. Zkombinoval ji ovšem s pomocí spolurežiséra Jeffa Newitta s nejmodernějšími digitálními technologiemi.

Lodní papoušek Polly je vlastně dodo 
Kupříkladu "ručně dělaná" loď smolařského Pirátského kapitána, který se za dlouhé roky loupení nezmohl ani na pořádné jméno, ani na pořádnou posádku, tak spolu s CGI příšerami brázdí stoprocentně digitální moře. A digitální je částečně i krajina Krvavého ostrova, kam se Pirátský kapitán vydává pro přihlášku do každoroční soutěže o Piráta roku (kterou zatím vždycky prohrál). Digitální je i část Londýna, kam se pirátský šéf vypraví, aby u Královské přírodovědecké společnosti zpeněžil maskota své posádky a získal tak nutný finanční základ pro svou letošní kandidaturu. Miláček posádky  Polly, o které se kapitán kvůli svým fatálně špatným přírodovědným znalostem až dosud domníval, že je přetloustlým papouškem, je totiž unikátním exemplářem vyhynulého ptáka dodo... Což pirátovi s nepřekonatelně ladným vousem odhalí sám Charles Darwin, osamělý badatel, který pro samou práci ještě nenašel příležitost k seznámení s děvčetem a který beznadějně miluje královnu Viktorii (která ovšem nenávidí piráty).

Královna Viktorie kouzla zbavená 
A digitální je i nebe, na kterém se odehrává část souboje o pirátskou duši a srdce, které kapitán svede se zlovolnou a mlsnou Viktorií poté, co si uvědomí, že v jeho řemesle jsou důležitější věci než žranice nebo moc a sláva. Při sledování Pirátů ovšem nejspíš brzy zapomenete hloubat nad tím, co je v nich digitálního a co chlapíci od Aardmanů uplácali z plastelíny vlastníma rukama. Nový aardmaní film je totiž báječně vtipnou podívanou, která je přeplněná nejrůznějšími vizuálními vtipy stejně jako legendární krátké snímky studia. Navíc má (zřejmě díky scenáristovi, autorovi knižních předloh Gideonu Defoeovi) velmi legrační dialogy - takže se nejspíš do kina vypravíte ještě jednou, protože napoprvé naprosto nemáte šanci všechno postřehnout. (Na sedadle vás autoři filmu udrží až do konce závěrečných titulků, které mají pěkně vtipné pozadí.) Tato hýřivá "přeplněnost" je ve světě aardmanovských celovečerních snímků novinkou: zatím se vždycky s ohledem na většinového diváka vydali cestou přehlednosti - teď ovšem nápady až bláznivě hýří, jakoby si chtěli vynahradit léta půstu. Nebo jako by měli pocit, že točí svůj poslední film, a nacpali do něj všechny své nejbláznivější sny a nejulítlejší nápady. 

K polidštění opice stačí obléknout
ji do šatů komorníka: jen promluvit 
Uvidíte tak například názorně, jak aardmanovský Charles Darwin realizuje svou tezi o podílu práce na polidštění opice (ta opice se jmenuje Bobo), jak vypadá přepadení lodi malomocných, jak se dá ze šlapací vzducholodi nahlížet do výstřihů žen, jak kolozubě vyhlíží v aardmanovském příběhu Jane Austenová a jak lynchovsky zase působí Sloní muž. Odhalíte také, jak často se do mužské lodní posádky může vetřít žena - a to i navzdory skutečnosti, že ve filmu zcela chybí love story - zaplaťpámbu, vždyť v pořádných pirátských příbězích přece nemá co dělat! Je  sice jisté, že díky Pirátům z Karibiku se můžeme těšit z návratu tohoto klasického subžánru, Aardmani však na rozdíl od Verbinského a spol. realizovali skutečný ponor ke kořenům. Piráti jsou tak nejen vtipní, ale i dokonale pozitivní coby filmová podívaná se srdcem - napínaví, akční, poctivě dojemní i náležitě hrdí...    

Charles Darwin má Pirátskému
kapitánovi pomoct k úspěchu  
Pokud jde o mne, dobrá věc se rozhodně podařila: bavila jsem se královsky. Samozřejmě bych se klidně obešla bez 3D i bez "povinného" českého dabingu (pročež se těším, až vyjde staré dobré DVD): kouzlo tohoto filmu je v jeho až barokně rozjuchané vtipnosti a nikoli v nějakých závratných kompozicích a prostorových jízdách. Pokud ovšem 3D přitáhne další diváky do kina, je to v pořádku. Obava z pouze průměrného úspěchu totiž studio Aardman Animations provází po fenomenálním přijetí Slepičího úletu pravidelně (tady na Boxofficemojo dobře vidíte, že na tržby prvního celovečerního projektu studia, který s rozpočtem 45 milionů dolarů vydělal celosvětově 224,8 milionu, zatím žádný další aardmanovský snímek neměl). Nevím, jak si povedou Piráti, kteří se po světě teprve pomalu rozhlížejí (ve chvíli, kdy píšu tyhle řádky, ještě neměly premiéru v USA). Jejich rozpočet je každopádně velmi stlačený (po rekordním  Spláchnutém se 149 miliony se Aardmanům povedlo dostat se tentokrát na pouhých 60 milionů). Takže teď tomuhle filmu držím palce, těším se, až přijde do kin, abych si ho mohla omrknout znovu,... a vy se na něj, až udeří správný čas, pěkně prosím vypravte do kina.     

Pirates! Band of Misfits
Velká Británie / USA 2012, 88 minut, 3D - dabing
Režie: Peter Lord, Jeff Newitt
Scénář: Gideon Defoe
Kamera: Frank Passingham, Charles Copping
Hudba: Theodore Shapiro
V českém znění mluví: Ivan Trojan (Pirátský kapitán), Lumír Olšovský (Darwin) ,Eliška Balzerová (Viktorie), Martin Dejdar (Pirátský král), Petr Rychlý (Černý Bellamy) 
V originálním znění mluví: Hugh Grant, Salma Hayeková, Jeremy Piven, Imelda Stauntonová 
Premiéra: 26. 4. 2012

Žádné komentáře:

Okomentovat