Prohledat tento blog

pondělí 30. července 2012

Reakce Hollywoodu na Holmesovu střílečku - širší kontext

Temný rytíř povstal: záběr hrdiny střílejícího
"z plátna na diváky" je klasický 
Od 21. července, kdy jsem bezprostředně reagovala na tragické události provázející premiéru Nolanova filmu Temný rytíř povstal  1/, se stalo pár věcí, které si zaslouží další komentář (ten původní najdete tady). Studio Warner Bros. zrušilo po Francii i další zahraniční premiéry - v Japonsku a Mexiku. Navíc přistoupilo k bezprecedentnímu gestu "teď nejde o peníze" a nezveřejňovalo průběžné tržby během prvního víkendu, který je pro úspěšnost každého hollywoodského blockbusteru klíčový. Připojila se k němu i další velká studia - Disney, Fox, Sony, Lionsgate a Universal. Od pondělí 23. 7. však už víme, že film měl sice za to to období tržby o něco menší, než odborníci předpokládali (místo očekávaných 170 nebo dokonce až 200 milionů "jen" 160, 8milionu dolarů). Přesto však má jeden z vůbec nejúspěšnějších distribučních startů v historii: i když je realizován "jen" ve 2D, zařadil se hned za 3D rekordmany Avengers (207,4 milionu dolarů za první víkend) a poslední díl Harryho Pottera (169,2 milionu dolarů). Zdá se tak, že filmoví fanoušci se rozhodli "s teroristy nevyjednávat" a film si užít tak, jak si naplánovali.


Tak tuhle scénu ve filmu
Gangster Squad neuvidíte...
Studio Warner Bros. však prolonguje své obavy o vyznění svého filmu Gangster Squad (který má být do českých kin uveden pod názvem Gangster Squad - Lovci mafie): protože scéna střelby skrz plátno do diváků v kině, která se natáčela v losangeleském Grauman's Chinese Theater, byla  nedílnou součástí spektakulárního finále snímku, rozhodlo se studio posunout premiéru až na 11. ledna 2013. Půjde vlastně o pozměněnou verzi, do které se budou muset dotočit celé nové scény. Toto rozhodnutí se setkává s kritikou hlavně ze strany fanouškovské komunity, racionálně vzato však posun z "ocásku" sezóny letních blockbusterů do prestižní "oscarové" sezóny může filmu i prospět. Od žánrového režiséra Rubena Fleischera velmi pravděpodobně nelze očekávat oscarový výkon ve stylu Martina Scorseseho. Snímek je však nadstandardně obsazený (přičemž Akademie nemá důvod nemít ráda Seana Penna a Ryana Goslinga) a může sbírat body i jako stylová dobovka (třeba jeho kameraman Dion Beebe už jednoho Oscara má - za Gejšu / 2005, zatímco kostýmní výtvarnice Mary Zophresová má oscarovou nominaci za Opravdovou kuráž / 2010).    


Plakát na romantickou komedii
Edwarda Burnse Ulice New Yorku (která
se u nás v kinech nehrála) byl stažen
Není zatím známo, zda i další hollywoodská studia s obavami zvažují "dráždivost" některých svých připravovaných titulů. Obecně to ale samozřejmě není poprvé, co reálná tragédie tímto způsobem ovlivnila film: typovým příkladem jsou reakce po 11. září 2001. To byla nesrovnatelně větší tragédie než akce jednoho psychopatického blbce v Denveru - a úměrné byly i reakce amerického mediálního průmyslu. Z filmů a televizních seriálů musela prakticky okamžitě zmizet už samotná zobrazení Dvojčat. Tady jsou některé příklady: společnost HBO hbitě upravila  úvodních titulkové sekvence seriálů Sex ve městě (ta původní je tady) a Sopránovi (tady). Přestříhala se "newyorská" epizoda Simpsonových i jeden díl seriálu Ženatý se závazky. Z romantické komedie Lásce na stopě (premiéra říjen 2001) a komedie Zoolander (premiéra září 2001) byla Dvojčata digitálně vymazána. Ze sci-fi Stroj času (premiéra v červenci 2002) byla vystřižena potenciálně emocionálně bolestivá scéna pádu meteoru na New York. Změnily se nebo byly stornovány i mnohé připravované projekty: děj thrilleru Hodina pravdy, který měl v USA premiéru prakticky až rok po teroristických útocích, se přesunul z New Yorku do Los Angeles. A nikdy nedošlo ani k realizaci filmu s Jackiem Chanem o umývači oken ve WTC Nosebleedkterý obsahoval zápletku s teroristy. Premiéra Protiúderu, v němž hrál Arnold Schwarzenegger losangeleského hasiče, který se pustí do na vlastní pěst do pomstychtivého boje s teroristy, byla přesunuta z října na únor 2002.


Plakát s odrazem Dvojčat ve
Spideyho "očích" byl stažen 
Asi nejznámější jsou ovšem případy dvou blockbusterů z léta následujícího po newyorské tragédii: Mužů v černém 2 a Spider-Mana. Dvojka MIB (s premiérou v červenci 2002) měla podle původního scénáře vrcholit akční sekvencí u WTC, což však bylo změněno (a finále dodnes působí podivně nezakotveně). Spider-Man se do světových kin rozběhl od května 2002, kromě storna plakátu (viz vlevo) však došlo i ke stažení traileru, v němž hrdina zasahuje proti prchajícím bankovním lupičům a polapí jejich vrtulník do obří pavučiny napnuté mezi Dvojčaty. Obvykle se uvádí (třeba tady na Wikipedii - v odstavečku "Release"), že ve filmu samotném tato scéna nikdy neměla být, ale to je vlastně kapku podivné. Nechci být paranoidní a hledat někde nějaké skryté skutečnosti či dodatečné mediální manipulace - před deseti lety však  nebylo zvykem, aby studio diváky připravovalo na svůj předpokládaný hit prostřednictvím lákadla opřeného o situaci, která se v samotném filmu vůbec neobjeví. 2/





Poznámky:

1/ Mou recenzi třetího Temného rytíře najdete tady.
2/ Často uváděným příkladem filmu, pro jehož trailer vznikly speciálně natočené scény ("special shoots") je Cameronův Terminátor 2: Den zúčtování (1992) (k vidění je tady). Společnost Dimension Films realizovala zvláštní scény pro horor Černé Vánoce (2006). Dřív ovšem nebylo tak úplně výjimečné, aby se upoutávka realizovala jako "samostatný" projekt: diváky tak zval do kina sám slavný tvůrce filmu (upoutánka na Sněhurku a sedm trpaslíků s Waltem Disneym, či trailer na Psycho, v němž Alfred Hitchcock provádí své příští diváky Batesovým motelem). O tom, že dnes jde spíš o výjimku, svědčí i živé reakce na internetovou reklamní kampaň na Promethea - psala jsem o ní zde.   

1 komentář: