Prohledat tento blog

čtvrtek 1. listopadu 2012

Sborník o francouzském filmu noir

Druhý svazek edice Cinematik
Pokaždé znovu mne znepokojí, jak rozpojené a nerovnovážné jsou kulturní (nejen) vztahy mezi oběma bývalými částmi Československa: zdá se mi totiž, že Slováci sledují dění v Čechách výrazně víc, než my u nás sledujeme to, co se děje u nich. (Mimochodem z hlediska statistiky byl historicky každý desátý vstup na tuto stránku učiněn ze Slovenska - i když si odmyslíme Čechy pobývající u sousedů, pořád je to docela slušné. Kolik z vás pravidelně sleduje nějaký slovenský filmový blog?) Slováci chodí na české filmy a také je pro ně zřejmě přirozenější číst česky, než pro nás číst slovensky. Kupříkladu právě teď mám na stole sborník nazvaný lákavě Poetika zločinu: Francúzsky film noir, který obsahuje osmnáct textů napsaných ve slovenštině a v češtině (dva byly přeloženy z angličtiny, zbytek je dílem slovenských a českých autorů, vesměs zakořeněných v akademické půdě).

Jeanne Moreauová ve Výtahu
na popraviště
Sborník byl totiž vydán u příležitosti stejnojmenné informativní sekce na MFF Cinematik, který proběhl 7.-13. září 2012 ve slovenských Piešťanech (stránky festivalu najdete zde). Akce, která proběhla letos už po sedmé, jsem se nezúčastnila - a mrzí mne to, protože bych si k letošní retrospektivě Jeana-Pierra Melvilla na MFF Karlovy Vary mohla přidat i další filmy, které jsem na plátně nikdy neviděla nebo je už pozapomněla (v sekci jich bylo osm, Melville dominoval, ale nechyběl např. ani Výtah na popraviště Louise Mallea, Alphavill Jeana-Luca Godarda nebo Černá řada Alaina Corneaua).       

Melvillův Bob hazardér
Druhá publikace z knižní edice Cinematik (tou první byl sborník Filmy Jacquesa Audiarda) má 260 stran, jejími editory byli Martin Kaňuch a Michal Michalovič - a určitě byste si ji měli pořídit, pokud se chcete dozvědět něco o fenoménu francouzského filmu noir, jeho vztahu k americké literární drsné škole a hollywoodským noirům, či jeho postavení v kontextu mateřské francouzské kinematografie - nebo obecně něco o francouzské krimi. Sborník obsahuje i texty věnované jednotlivým režisérům (nejen Melvilleovi, ale třeba Bertrandovi Tavernierovi) či filmům (Výtah na popraviště Louise Mallea, Godardův Alphaville, Truffautovo Střílejte na pianistu...). A samozřejmě se věnuje i pokračování filmu noir v novější filmové produkci, což je poměrně žhavé téma.

Jak bývá u sborníků zvykem, zaměření textů i způsob, jakým se jednotliví autoři k vybraným tématům postavili, jsou různorodé - většina textů je ovšem nejen odborně na úrovni, ale je i obsahově tak zajímavá, že se nudit určitě nebudete. A navíc se pocvičíte ve slovenštině...

A teď dobrá zpráva - sborník si můžete v elektronické verzi koupit třeba tady. Pořídit si tištěnou verzi můžete po internetu na slovenských serverech Artforum nebo Klapka. A v tištěné podobě si ho můžete odnést i z pražských Terryho ponožek.




Žádné komentáře:

Okomentovat