Prohledat tento blog

neděle 30. června 2013

John Travolta ve Varech

... tuhle fotku jsem pořídila
na tiskové konferenci
Audrey Tautouová nakonec na karlovarský festival nepřijela kvůli zranění, které si v obličeji pořídila při pádu s kola - největší hvězdou letošního MFF Karlovy Vary se tak (zřejmě bezkonkurenčně) stal John Travolta. Vstřícný, usměvavý a dokonale profesionální – tak působí nejnovější držitel Křišťálového glóbu za mimořádný přínos světové kinematografii. Devětapadesátiletá hollywoodská celebrita přijala prestižní ocenění z rukou prezidenta festivalu, Jiřího Bartošky, v pátek - během slavnostního zahájení festivalu. Spíš než na oficiality si ovšem John Travolta potrpí na fanoušky, kterým se ochotně podepisuje a nechává se s nimi fotografovat. 

Pomáda
Travolta má na svém kontě mimo jiné i oscarové nominace za taneční film Horečka sobotní noci (1977) a Tarantinovu gangsterku Pulp fiction – Historky z podsvětí (1994). V obou filmech prokázal svou výjimečnou fyzickou průpravu. Tu předvedl i v přeplněném karlovarském Letním kině, kde zahřál zkřehlé diváky improvizovaným tanečním číslem. Uvedl tak jiný svůj legendární snímek – hudební komedii Pomáda, kterou natočil v roce 1978). 

Horečka sobotní noci
„Tanec je součástí mé duše. Lidé jsou šťastní, když tancuju, a já jsem také šťastný“ potvrdil Travolta na sobotní tiskové konferenci. Role v hudebních filmech charakterizovaly hercovy počátky, během své víc než čtyřicetileté kariéry si však vyzkoušel nejrůznější žánry.

„Pocházím z rodiny, která se věnovala hraní, a nové výzvy jsme vždycky přijímali rádi,“ vysvětlil Travolta, jehož otec sice vlastnil pneuservis, ale jehož matka byla učitelkou herectví. K této profesi přivedla nejen Johna, ale i pět jeho sourozenců. „Coby herec v New Yorku musíte být mnohostranný, musíte umět zpívat, ale také hrát v komedii či dramatu. Pro mne osobně nebylo nikdy obtížné se dostat z nějaké škatulky a přijímat role jiného typu.“

O ochotě měnit žánry svědčí i Travoltovo nejnovější dílo, psychologické drama Sezóna zabíjení, které herec představil divákům v Karlových Varech. Film, který zatím nemá českého distributora, byl natočen podle scénáře Evana Daughertyho.

Sezóna zabíjení
Sezóna zabíjení dlouho patřila mezi scénáře, které nikdo neměl odvahu natočit,“ vysvětluje Travolta, kterého na projektu zaujalo poselství, jehož nositelem je jeho postava. „Ve filmu nastala nová éra, v níž není moc prostoru pro opravdu charakterní role. Člověk se musí opravdu snažit, aby našel příběh s postavou, která je skutečně důležitá pro něj osobně. A tohle byla skutečně výjimečná příležitost."

Podle Travolty, který se už objevil ve válečných dramatech Tenká červená linie a Zelené peklo, jde po dlouhé době zase o snímek zabývající se tím, co se děje v myslích lidí, kteří prošli válečným konfliktem. Film vypráví o dvou mužích, kteří kdysi proti sobě během válečného konfliktu v Bosně stanuli jako nesmiřitelní protivníci. Nyní se po letech znovu setkávají, aby si vyřídili účty. Travolta má lví podíl na realizaci projektu, který do amerických kin vstupuje 12. července. Českého distributora snímek zatím nemá.    

„Můžete si vybrat, jestli budete dělat filmy, které vydělají peníze, nebo dělat filmy, které něco znamenají pro vás. Pro mne je ta volba jednoduchá – dělám jen ty filmy, kterým skutečně věřím,“ prohlásil sebejistě.

V Sezóně zabíjení se John Travolta poprvé na plátně setkal s Robertem De Nirem. 

Sezóna zabíjení

„De Niro kdysi nastolil nový trend, podle kterého se herec skutečně plně ztotožňoval se svou postavou. Tak tomu bylo třeba ve filmu Zuřící býk, kde se jakoby skutečně proměnil v boxera. Já jsem tento trend přijal za svůj v Horečce sobotní noci," vzpomíná Travolta. "Tvrdě jsem tehdy trénoval, abych získal stejné taneční schopnosti jako moje postava. Musel jsem ale čekat třicet sedm let, než jsem si mohl s De Nirem zahrát. "

Travolta přiznal, že ho jako diváka v kině v poslední době nejvíc zaujala Divoká stvoření jižních krajin. „Ten film mne velice oslovil. Uvědomil jsem si, že je možné udělat naprosto skvělý snímek za málo peněz. Nestál o moc víc než milion dolarů, ale jeho poselství  a emotivní síla jsou obrovské.“

Před novináři Travolta zavzpomínal i na nedávno zemřelého kolegu a přítele, Jamese Gandolfiniho.

S Jamesem Gandolfinim
„Pokud jde o historii našeho vztahu, můj otec prodával pneumatiky jeho otci. James viděl mou fotku v jeho dílně a to ho inspirovalo, aby se stal hercem. Když zemřel můj syn, tak neodjel z města, dokud jsem se necítil lépe," připomněl herec dlouhé, těžké období, které prožíval po tragické smrti svého šestnáctiletého syna Jetta v lednu 2009. K práci se pak Travolta mohl vrátit až po roce smutku.
   
Prožil jsem v životě mnoho těžkých chvil a velkých ztrát, ale se vším jsem se dokázal vyrovnat díky optimismu, který jsem si odnesl z domova," vysvětluje. "Byli jsme chudí a jediné, co jsme měli, bylo umění. Nikdo nevěřil, že budu moct vydělávat peníze tím, co mne skutečně baví – hraním, tancem. Filmy miluji, ale jsou pouze jednou z částí mého života."

Tvůrčí ambice John Travolta nemá. Kdyby chtěl nějaký film režírovat, byl by to prý jen krátký snímek podle vlastní knížky Propeller one-way night coach. Vyšla v roce 1997 a vypráví o chlapci, který cestuje Amerikou v době, kdy se z vrtulových letadel přecházelo na proudová. Létání patří od dětství i k Travoltovým vášním. 

„Byla by to napůl taková moje autobiografie. Mně by hrál můj syn a já bych hrál kapitána letadla. Nicméně produkce a režie filmu zabere strašně moc času a já mám momentálně na práci jiné věci,“ prohlásil Travolta, kterého jsme v českých kinech naposled viděli v dramatu Olivera Stonea Divoši.     

Žádné komentáře:

Okomentovat