Prohledat tento blog

čtvrtek 24. září 2015

Everest: napříč hollywoodským prašanem

Mount Everest je legendou s dramatickou historií – a tvůrci snímku, lakonicky pojmenovaného po nejvyšší hoře světa, z ní vylovili jednu z nejtragičtějších epizod. Everest režiséra Baltasara Kormákura, který právě přichází do českých kin, se opírá o skutečné události, na kterých touží budovat drama s parametry intimního katastrofického thrilleru. Islanďan Kormákur (S milenkou mé matky, Severní blata) není prototypem tvůrce, který by sázel na žánrové jistoty, přestože v poslední době přijímá nabídky z Hollywoodu (krimi Kontraband a 2 zbraně). K realizaci Everestu si devětačtyřicetiletý autor nakročil už komorním dramatem Hluboko (2012) líčícím strastiplné putování islandského trosečníka do civilizace.

Režisér ve svém novém filmu zúročil jak své zkušenosti s natáčením v nehostinné přírodě, tak svou původní hereckou profesi. Everest se totiž neopírá jen o úchvatné záběry vysokohorské přírody (které samozřejmě vyniknou ve formátu IMAX 3D), ale také o fyzicky nadstandardní výkony hlavních představitelů. Jake Gyllenhaal, Josh Brolin či Jason Clarke při natáčení skutečně byli v kontaktu s vysokohorským prostředím. Takže je škoda, že jim podstatnou část vyprávění není vidět do tváří zakrytých kyslíkovými maskami. Což je ovšem realistické. I samotný tragický příběh dvou horolezeckých expedic, které se 10. května 1996 vydaly k vysněnému himalájskému vrcholu, zkušení britští scenáristé William Nicholson a Simon Beaufoy pojednali ve výrazně realističtějším duchu, než mnohé své předchozí projekty (namátkou: Gladiátor, Milionář z chatrče, Hunger Games: Vražedná pomsta). 

Snaha o věrnost skutečným událostem bývá ovšem dvojsečná. Divácká většina chce vidět v první řadě napínavý příběh řídící se žánrovou logikou a standardními vypravěčskými pravidly. Tvůrci Everestu měli situaci těžší o to, že o téměř dvacet let starých událostech existuje řada svědectví, jež si často protiřečí – a dokonce se někdy navzájem vylučují. Baltasar Kormákur se vypravil cestou pietní korektnosti – a nechtěně dokázal, že dobré úmysly dláždívají cestu do pekel. Z úcty k osmi horolezcům, kteří přišli během výpravy o život, se rozhodl nekritizovat žádné z nešťastných rozhodnutí, které při namáhavém výstupu a sestupu přispělo k tragédii. Takže o čem to tady vlastně hrajeme? 

Hrdinové a plačky

Tvůrci Everestu nezapomínají, jak zajímavý byl horizont nešťastných událostí. V polovině 90. let se Mount Everest stal vyhledávaným turistickým cílem – a možnost vystoupat do letové výšky Boeingu si zaplatili i amatéři a snílci, kteří na výstup prostě nestačili. Úkolem horských vůdců, které si najímaly specializované cestovní kanceláře, tak bylo zvládnout aklimatizaci klientů a dovést je bezpečně tak vysoko, aby zvládli návrat dolů. Zkušení horolezci Rob Hall (Jason Clarke) a Scott Fischer (Jake Gyllenhaal) ovšem nemuseli během výpravy k vrcholu zápolit s nejrůznějšími indispozicemi klientů, ale i s masivní sněhovou bouří. Ve filmu tak sledujete dva drsné chlapáky, kteří by sami o sobě všechno zvládli, ale v ledové pustině jsou konfrontováni s nestandardním chováním svých fyzicky i morálně ochromených svěřenců.

S výjimkou japonské horolezkyně na vrchol směřují samí muži. Tvůrci filmu ovšem ve snaze posílit emotivní dopad příběhu dali prostor i „ženám dole“. Keiru Knightleyovou coby Robova těhotnou ženu Jan a Robin Wrightovou jako životní partnerku texaského výletníka Becka (Josh Brolin) doplňuje Emily Watsonová. Ta v roli koordinátorky Helen se zděšením sleduje, jak se pro jejího zaměstnavatele - společnost Adventure Consultants - lukrativní komerční akce mění v katastrofu.

Rozhodnutí tvůrců kráčet mimo vyšlapané žánrové cesty roztává jako kostka ledu v limonádě, když tuto trojici plaček vypustí tvůrci na scénu. Šlechetné sebeobětování hrdinů či osobní story nešťastníka Becka vyznívají v rámci vlastního, původního zadání tak kýčovitě, až hanba.

Baltasar Kormákur si v Everestu stanovil cíl, načež ho zradil. Možná jsem zvrácená, ale nakonec jsem dojatě zavzpomínala na jistoty přiznané žánrové pitomosti, jaké svého času nabízel starý dobrý akční hit Cliffhanger či zasněžená horolezecká vyprávěnka Vertical Limit

Velká Británie / USA / Island, 2015, 121 min.
Režie: Baltasar Kormákur
Scénář: William Nicholson, Simon Beaufoy
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Dario Marianelli 
Hrají: Jason Clarke (Rob Hall), Jake Gyllenhaal (Scott Fisher), Josh Brolin (Beck Weathers), Emily Watsonová (Helen), Keira Knightleyová (Jan), Sam Wortington (Guy), Robin Wrightová (Peach)

Premiéra: 24. září 2015


(Tenhle text jsem napsala pro Lidové noviny. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu redakci děkuju.)

Žádné komentáře:

Okomentovat